مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20573 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

راهكارها و مراحل رسيدن به بندگي خدا از نظر اسلام چيست؟
آنچه از منابع اسلامي مستفاد است و مورد سفارش بزرگان و دينشناسان قرار گرفته اين است كه از راهكارهاي مهم عبوديت و بندگي خداعبارت از تسليم و پذيرش قلبي استو بنده بايد تسليم محض و بيقيد وشرطامر خدا باشد و در برابر فرمان او سليقه و خواستههاي شخصي و نشاني راكنار بگذارد و به بينش و نوش ديگران و خوش آمدن يابد آمدن مردم بي اعتناباشد. اين تسليم محض و بي چون و چرا همان عبوديت واقعي است كه درقالب تكاليف ظاهري انجام ميگيرد كه اساس بندگي همين است چرا كه ضدآن كبر و غرور است. چنانچه ابليس با آن همه سابقه بندگي كه در قالبعبادت ظاهري انجام ميداد؛ چون روحيه عبوديت و تسليم محض نداشت،در برابر فرمان خدا به هنگام سجده بر آدم سرپيچي كرد و مطرود شد. اساساًريشه استكبار و اعراض مردم از دعوت انبياء آن بوده كه حالت تسليم محضنداشتند و تابع خواسته دل بودند لذا از عبوديت و بندگي بازماندند. خداونددر سورة بقره آيه 87 ميفرمايد: «فكلما جائكم رسولٌ بما لاتهوي انفسكماستكبرتم...، آيا هرگاه پيامبري از طرف خدا بر شما قانوني آورد كه مطابقدلخواهتان نبود تكبر ميورزيديد.» در صدر اسلام هم چنين بوده، هرگاه برايمسلمانان حكم جهاد ميآمد گروهي ميگفتند: چرا اين فرمان مدتي به تأخيرنيافتاد و حالا فرا رسيده (سورة نساء آيه 77) يا در واقعه تغيير قبله از بيتالمقدس به كعبه عدهاي ميگفتند. چرا چنين شد؟ قرآن پاسخ ميگويد: «والالنعلم من يتبع الرسول ممن ينقلب علي عقبيه؛ تا ببينيم چه كسي پيرو پيامبراست و چه كسي به عقب بر ميگردد و دهن كجي ميكند.»(بقره آيه 143)نمونه كامل تسليم كه به مرحله عالي عبوديت و بندگي است را در دوشخصيت ابراهيم و اسماعيل(ع) ميبينيم كه هم پدر مطيع محض دستورخداست و فرزند را به قربانگاه برده و كارد را بر حلقومش ميگذارد هم فرزندميگويد: اي پدر آنچه را كه فرمان است انجام بده. در روز ديگر هاجر و فرزندخردسالش را به فرمان خدا در بيابان خشك و وحشتناك مكه رها ميكند وروز ديگر اعلام آمادگي براي افتادن در آتش نمروديان؛ بنابراين پايه و اساسعبوديت و بندگي خدا تسليم بودن محض است در برابر تكاليف خداوندمتعال.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.